Podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych, w tym umiejętności praktycznych uczniów Branżowej Szkoły I stopnia nr 5 i uczniów Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy nr 1 w Powiatowym Zespole Kształcenia Specjalnego w Wejherowie.
Rozpoczęcie, cele i realizacja projektu z programu Erasmus+: „Zawody bez barier- nadzieją na przekraczanie granic”- Europejska mobilność uczniów niepełnosprawnych intelektualnie sposobem na wzrost kompetencji kluczowych i zawodowych oraz włączenie społeczne.
Akcja 1. Mobilność Edukacyjna
KA102 Mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia zawodowego
Projekt jest całkowicie finansowany i będzie realizowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ i będzie realizowany 24 miesiące: od 30.09.2019r.- 29.09.2021r.
Głównym celem projektu jest przełamywanie barier związanych z niepełnosprawnością intelektualną uczniów poprzez zapewnienie im jakości oraz efektywności kształcenia zawodowego i ogólnego z uwzględnieniem predyspozycji psychofizycznych, w taki sposób, aby mogli jak najlepiej samodzielnie funkcjonować w społeczeństwie.
Adresatami projektu są uczniowie PZKS :
– z Branżowej Szkoły I stopnia nr 5 kształcący się w zawodach:
pracownik pomocniczy obsługi hotelowej, kucharz, murarz-tynkarz
– ze Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy
Celem projektu jest m.in.:
- Podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych, w tym umiejętności
praktycznych młodzieży kształcącej się w zawodach: pracownik pomocniczy obsługi
hotelowej, kucharz oraz murarz-tynkarz.
- Dążenie do zapewnienia niepełnosprawnym intelektualnie uczniom zdobywania
kompetencji zawodowych na równi z ich pełnosprawnymi kolegami dzięki kształceniu praktycznemu w powiązaniu z pracodawcami, także z terenu UE.
- Zwiększenie szans uczniów na zdobycie pozytywnego wyniku podczas egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
- Podniesienie poczucia własnej wartości poprzez rozwój osobisty i zawodowy,
przełamywanie strachu, radzenie sobie z barierami (nie tylko fizycznymi) oraz wszechstronne usamodzielnianie (zarówno w kontaktach interpersonalnych, jak i w zakresie wykonywanych zadań praktycznych).
- Wypracowanie skutecznych, nowoczesnych form aktywizacji społeczno-zawodowej
osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Zdobycie kompetencji kluczowych, w głównej mierze kompetencji językowych
w zakresie języka angielskiego zawodowego oraz hiszpańskiego użytkowego, społecznych oraz kompetencji w zakresie stosowania TIK.
- Poszerzenie horyzontów uczniów przez poznanie innych kultur i narodów UE,
doprowadzające do wzrostu świadomości międzykulturowej, a tym samym kształtujące poczucie tolerancji, otwartości i uznania wobec innych kultur, odmienności i religii.
- Wyrównywanie szans na zatrudnienie i uzyskanie niezależności życiowej osób niepełnosprawnych intelektualnie, co stanowi źródło satysfakcji i motywacji do dalszego rozwoju oraz daje poczucie włączenia społecznego.
- Podniesienie jakości pracy placówki poprzez wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty kształcenia, zwiększenie poziomu wykształcenia i przygotowania niepełnosprawnych intelektualnie do zmieniającego się rynku pracy w Polsce i UE oraz nawiązanie długofalowej współpracy placówki z partnerami zagranicznymi w zakresie kształcenia zawodowego.
- Podniesienie kompetencji zawodowych i językowych nauczycieli pełniących rolę osób towarzyszących poprzez kontakt z pracodawcami, hiszpańskimi metodami pracy, nowoczesnymi technologiami, innowacjami z możliwością wdrożenia zdobytej wiedzy podczas zajęć w zakresie nauczania przedmiotów zawodowych.
- Promocja działań PZKS w środowisku lokalnym i podwyższenie jej atrakcyjności,
Cele będą realizowane poprzez organizację praktyk zawodowych dla 48 uczniów (uczestników mobilności) PZKS w hiszpańskich przedsiębiorstwach o profilach działalności zgodnych kierunkiem kształcenia uczestników. A efekty, umiejętności praktykanta zostaną przygotowane i wprowadzone do Certyfikatu Europass Mobilność, który będzie pełnił funkcję wykazu osiągnieć uczniów jako jedno z narzędzi systemu ECVET.
EuroMind- to Instytucja Partnerska, która zobowiązała się do zapewnienia wysokiej jakości realizacji projektu, doboru instytucji przyjmującej naszych uczniów na praktyki indywidualne.
Koordynatorzy projektu: Renata Solarczyk – Wicedyrektor PZKS, Aleksandra Kotowicz- nauczyciel biologii i chemii, Jerzy Król- nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych w zawodzie murarz-tynkarz oraz fizyki.
Nabór uczestników do projektu:
Pojedzie 48 uczniów w trzech grupach:
I grupa 16 uczniów 1.02.2020r.-22.02.2020r.
II grupa 16 uczniów 29.11.2020r.- 19.12.2020r.
III grupa 16 uczniów 7.03.2021r.- 27.03.2021r.
We wrześniu uczniowie zgłaszali chęć uczestnictwa w projekcie, a Komisja rekrutacyjna
w składzie: Wicedyrektor PZKS-koordynator projektu Renata Solarczyk, nauczyciele przedmiotów zawodowych- Jerzy Król, Angelika Matuszczak, pedagog- Dorota Kałuzińska
wybrała uczestników:
Uczniowie, którzy zostali zakwalifikowani:
Lp
|
Nazwisko i imię ucznia | Szkoła | Uwagi |
1 | Bogusz Michał | SSPdP | rezerwowy |
2 | Busz Maria | BSIs | |
3 | Bulczak Michał | BSIs | |
4 | Caruk Piotr | BSIs | |
5 | Dębski Karol | BSIs | |
6 | Hebel Kornelia | BSIs | |
7 | Hinz Gracjana | SSPdP | |
8 | Kankowska Weronika | SSPdP | |
9 | Klimczak Paweł | BSIs | |
10 | Adam Wójcik | BSIs | rezerwowy |
11 | Mielewczyk Artur | BSIs | |
12 | Skelnik Artur | BSIs | |
13 | Stubba Weronika | BSIs | |
14 | Swacha Weronika | BSIs | |
15 | Szimichowska Natalia | BSIs | |
16 | Szołdra Mikołaj | SSPdP | |
17 | Tatarowicz Franciszek | BSIs | |
18 | Turin Sebastian | BSIs | |
19 | Wałdowski Mariusz | BSIs | rezerwowy |
Opiekunowie, którzy podjęli się opieki nad uczniami podczas pierwszego wyjazdu: Angelika Matuszczak– nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych w zawodzie pracownik pomocniczy obsługi hotelowej, oligofrenopedagog i Aneta Kostuch– oligofrenopedagog